Monday, November 22, 2010

singgah sebentar di sini...

Agak lama tidak menjenguk ruangan ini... kesibukan terkadang memaksa aku untuk berpaling seketika.. hehe.. tanpa ada ingin dilontar.. aku gagahi juga si jari jemari mengatur huruf pada keyboard dengan dibantu secebis kata di minda.. mungkin ini sudah cukup untuk kali ini.. <3<3

kepada yang sudi menyinggah di ruang ini.. aku ucapkan terima kasih banyak-banyak.. :)

aku akan kembali lagi..

Tuesday, November 2, 2010

emosi saya..

Tak lama lagi penduduk Batu Sapi akan pergi membuang undi. Saya tak pasti apakah pilihan mereka tetap sama atau ada perubahan. Tapi setahu saya kebanyakan mereka sememangnya sudah sebati dengan Barisan Nasional. Boleh dikatakan kesetiaan mereka agak sukar diganggu gugat. Walaupun saya tidak melihat secara langsung perjalanan kempen di Batu Sapi pada ketika ini, saya berharap Barisan Nasional akan menang dan meneruskan usaha untuk mengurangkan kadar kemiskinan di Sabah. Harapan tinggi daripada seluruh penduduk Sabah agar negeri ini mampu bersaing dalam pelbagai bidang dengan negeri-negeri yang lain. Semoga pembangunan dapat dikecapi bukan sahaja secara fizikal tetapi juga pembangunan minda. Saya antara orang muda yang akan terus menyokong kepimpinan Barisan Nasional. =)

Terkadang saya rasa beremosi jika ada segelintir penyokong si polan yang berkata bukan-bukan terhadap kerajaan kita. Sewajarnya mereka bersyukur kerana masih dapat tidur lena di bumi bertuah ini. Mungkin mereka antara orang-orang yang tidak sedar akan kemakmuran dan keharmonian negara kita. Bayangkan saja jika si polan yang mengganti tampuk pemerintahan, alamatnya kita menjadi pelarian di bumi sendiri. Minta dijauhkan perkara sedemikian.......

Saya sangat cintakan negara saya. Saya mudah berasa sebak sekiranya ada anak-anak Malaysia yang menempa kejayaan atas nama Malaysia. Mungkin itu tandanya semangat patriotik dan cintakan negara ada dalam jiwa saya.

I LOVE MALAYSIA!!

Wednesday, October 13, 2010

sang malang

berlagak pilon seketika kerana tadi tersandung tidak terpandang..
kiri kanan mata pantas menyelinap..
sedari mungkin hilaian senang..
jua tersangat sadin pekakkan telinga..
tidak mahu endahkan sang hilai tertawa riang..
sakit hati ditatang saja meski pedihnya buat tak senang..
biarkan saja..

hayunan kaki terus melangkah..
sambil membilang batu bertaburan di tepian jalan..
sesaat mendongak ke atas dan pusing ke kanan..
terkesima sebentar tinggalkan lara..
terpandang jauhari manikam kalbu..
tapi kaki melangkah tidak berhenti..
mungkin saja sang fikir sudah terbang melayang..
entah ke mana gerangan hilang..
mungkin saja sedang hidup di dunia khayalan..

arakian..
tersandung lagi kali kedua..
lagi parah terhantuk rasa..
sang hilai jua menerpa..
dalam sadis kesalkan diri..
andai saja hati-hati..
sadung itu tak datang lagi..
apakan daya..
sadin lagi...

kali ini mahu bersungguh..
tidak mahu terjadi kali ketiga..
jalan depan jauh lagi..
dalam fikir..
"hati-hati.. jangan sampai tersadung lagi"
rupa-rupanya..
hanya hati-hati bermain di minda..
hanya kata melingkar fikiran..
pelakunya sendiri masih melayang..

tersandung lagi kali ketiga...
dalam hati...
tidak tenang juga tidak senang..
sepertinya ada sesuatu datang..
tidak berbau juga tidak terpandang..
apakah itu petanda tibanya sang malang ??

Friday, September 24, 2010

Bila sudah tiada..


Bila sudah tiada..
Baru engkau tercari-cari..
Kenapa dulu tidak engkau peduli??
Baru sekarang engkau kembali menuntut janji..
Sedangkan dulu engkau tidak kotakan janji..

Bila sudah tiada..
Baru engkau teringat-ingati..
Kenapa dulu tidak engkau hargai??
Baru sekarang engkau kembali mencari memori..
Sedangkan dulu engkau tidak kenangkan memori..

Bila sudah tiada..
Baru engkau tersayang-sayangi..
Kenapa dulu tidak engkau cintai??
Baru sekarang engkau kembali mencari kekasih..
Sedangkan dulu engkau tidak mahukan kekasih..



Emmy Sulizzah
09:05 PM
24 sept 2010
Jumaat

Wednesday, September 22, 2010

shhhhh !!... diam..diam..


kata A: aku janji xkan bagitahu orang lain..
kata B: betul? kau janji k!! biar pecah diperut.. jangan pecah dimulut..
kata A: betul.. kau jangan bimbang.. zip!!!!!

huhu.. janji punya main berjanji kan.. tup. tup.. waaa.. semua orang tahu.. hekhek.. aku sekadar nak tulis ja.. takda maksud apa-apa pun.. cuma teringat antara kita ni mesti ada si mulut tempayan kan.. hehe..

till then.. daaaaaa...


be rite back!!!!!


Tuesday, September 7, 2010

Jangan Hina Negeri Orang

Saya x fahamla kenapa ada segelintir dr rakyat kita sendiri , MALAYSIA, dengan bangga menghina negeri lain dalam PAYUNG MALAYSIA.. Kita kan satu negara, 1 MALAYSIA... kenapa ikut sedap mulut mengata negeri saudara sendiri.. Kalau hendak mengkritik pun biarlah dengan sopan dan tidak menyinggung perasaan orang lain.. Dan kalau teringin sangat hendak mengkritik jangan sampai orang melabel anda sebagai menghina.. Juga jangan ikut sedap mulut saja, sertakan jalan penyelesaian untuk kritikan anda.. Salur pada laluan yang betul.. Bukannya dengan bangga melontar kata yang boleh memecah belahkan kita sesama kita.. Kenapa 'anda' suka menghina negeri lain? Adakah 'anda' adalah agen untuk meruntuhkan negara?

Dan ada satu hal yang buat saya tidak senang.. BUDAYA MAKI MEMAKI.. Kita semua pun tahu budaya ni boleh mencemar nama baik kita.. Jadi pandai-pandailah kita guna kata-kata yang sepatutnya.. Kita kan kaya dengan pelbagai lenggok bahasa.. Ada lenggok yang boleh buat orang lain pedas.. tapi dalam masa yang sama tidak menggunakan kata-kata kesat..

Sama-samalah kita pertahankan negara kita..
Kita cuma ada satu negara sahaja.. MALAYSIA.. Tidak ada yang lain..


Sunday, August 22, 2010

Mudah Marah + Guilty...

Aku tak tahu kenapa sejak kebelakangan ini, aku jadi mudah marah.. takkan la sebab aku tonton sinetron Cinta Kirana aku jadi terpengaruh dengan watak utama tu.. huhu.. Emm.. atau mungkin sebab banyak benda yang aku fikir ni berkaitan dengan peri perasaan ku.. atau sebab kesihatan ka.. mana tahu ada darah tinggi atau ada apa-apa ka.. palis.. palis...

Susah juga mudah marah ni.. serba serbi ada ja yang tidak kena.. buat itu salah.. buat ini salah.. jadi tarik muka masam.. jelek sungguh!! Tapi dalam masa yang sama, aku cuba juga kawal rasa marah ni.. Selalunya aku diam.. mungkin diam lebih baik daripada mulut aku jadi pembebel bertauliah..

Had0ooiii... bila habis marah jadi rasa bersalah la pula... takut2 kelakuan kita menyinggung orang lain..

Baru saja tadi aku buat keputusan yang aku kira besarla juga.. betulkah aku sudah fikir masak-masak?? atau main hentam kromok ja buat keputusan?? Terlajak perahu boleh diundur, telajak kata macam mana mau undurkan?? Ada peluang kedua lagi ka menebusnya?? Macam-macam soalan muncul selepas aku bagi kata dua.. Rasa bersalah pun ada.. Takpalah.. mungkin sekejap saja kan.. aku tengok orang lain OK ja being single.. takkan la aku KO kan.. Aku boleh baaa.... yeahh!! EMMY SULIZZAH boleh!!!!!



Thursday, August 19, 2010

::Dulu, Kita Pernah Conteng Batu Itu..::


Dulu, kita pernah conteng batu itu..
Contengan yang ada makna tentang hidup kita..
Ia seakan satu hamparan cerita yang hanya kita tau..

Dulu, kita pernah conteng batu itu..
Selepas kita conteng.. kita warnakannya..
Penuh warna-warni..
Ia seakan satu gambar masa depan kita..

Dulu, kita pernah conteng batu itu..
Batu itu jadi warna-warni selepas kita warnakan bersama..
Ia seakan satu kombinasi lukisan yang cantik..
Cantik kerana ada kita yang hasilkannya..

Dulu, kita pernah conteng batu itu..
Batu yang kini aku jaganya sendiri..
Batu yang menjadi prasasti kisah kita..
Kisah yang mungkin saja kau akan teringat..
Atau kisah yang mungkin kau sudah terlupa..

::Emmy Sulizzah::

Monday, May 31, 2010

Detik Waktu..

satu detik..
yang dijalani bersama..
bukan lupa yang diperlukan atau tak ingat yang terjadi..
tapi sengaja yang mengundang hadir..
ingin dilupa tapi tak dapat.. mau dikenang tapi tak larat..
suatu perjalanan yang membuatkan aku terus mengingat..
mengingat bukan pilihanku.. tapi terpaksa kerana ia tak mudah hilang..
suatu tanda yang berkarat.. ku lunturkan tidak berdaya..
aku harap dapat melupa suatu waktu yang tak terlupa..

dua detik.. tiga detik..
ada dia yang membawa aku keluar dari kepompong hitam yang tidak selesa..

empat detik.. lima detik..
sedikit demi sedikit sayap terbentuk..
meringankan perit dan mula belajar terbang..

04-01-09 (02:32pm)



Related Posts with Thumbnails